2018-06-13 14:42Pressmeddelande

Nya vägar för rekrytering

Pressträff med Arbetsförmedlingen. Foto: Fredrik PalmquistPressträff med Arbetsförmedlingen. Foto: Fredrik Palmquist

Den 13 juni var vi värdar för Arbetsförmedlingens presskonferens kring arbetsmarknadsutsikterna i Norrbotten. En stark konjunktur gör att arbetslösheten i länet beräknas sjunka från 6,7% till under 6% i år. Det är snarare bristen på arbetskraft som hotar utvecklingen. BDX HR-chef Anna Jonsson berättade om hur vi på BDX arbetar med rekrytering. Hittills i år har vi tillsvidareanställt 51 personer och visstidsanställt 63 personer.

Vi är också delaktiga i ”Korta vägen” och Workplace Luleå” som syftar till att få in fler nyanlända i arbete och praktik. Vi har strategiskt arbetat med detta sedan i maj och har under denna period anställt fyra personer med utländsk bakgrund. Utöver de som kommer in via de här projekten har BDX senaste året anställt ett tiotal nysvenskar.
- Att få in nyanlända är en överlevnadsfråga för oss på BDX. Ska vi kunna fortsätta att expandera måste vi vidga vårt rekryteringsunderlag. I de här grupperna finns en otrolig kompetens som vi historiskt har varit dåliga på att ta tillvara på. Men vi märker direkt att vi får resultat när vi arbetar strategiskt med de här frågorna, säger Anna Jonsson, HR-Chef, BDX Företagen.

BDX Företagen skapar innovativa helhetslösningar som löser kundens behov – allt från logistik till entreprenad- och industritjänster. Logistikdivisionen är uppdelad på tanklogistik, expresslogistik, special projects och skogslogistik. BDX Företagen jobbar över hela landet med norra Sverige som hemmamarknad. Koncernen har ca 500 anställda, med 300 kontrakterade medleverantörer som i sin tur har 1 700 anställda med totalt 1 500 fordon.