Nu står det klart att BDX dotterbolag BDX Rail AB har vunnit anbudet och skrivit kontrakt för basunderhåll Södra Malmbanan. Detta i konkurrens med andra stora järnvägsaktörer. Uppdraget sysselsätter omkring 60 personer vilket kommer att innebära nyanställningar.
Uppdraget är ett basunderhållskontrakt, det vill säga drifts- och underhållsarbeten på järnvägssträckorna Luleå-Murjek samt Haparandabanan. Sedan tidigare har BDX Rail AB uppdraget för drifts- och underhållsarbeten på järnvägssträckorna Riksgränsen-Murjek samt Kiruna-Svappavaara. Det nya uppdraget innebär att BDX Rail AB även fortsättningsvis ansvarar för underhållet på hela sträckan mellan Luleå och Riksgränsen.
- Det här är ett strategiskt viktigt uppdrag för BDX Rail AB och BDX medleverantörer och det är naturligtvis även glädjande att få fortsatt förtroende från Trafikverket. Uppdraget kompletterar våra redan befintliga driftsavtal på väg och järnväg. Vi har även andra kunder som gynnas av en välfungerande infrastruktur så det känns bra att vi är en del av detta, säger Catrin Ingvarsson, vd BDX Företagen AB.
På sträckorna är det en intensiv trafik med framför allt gods- och malmtransporter som är beroende av en välfungerande järnväg dygnet runt.
- Vi har haft basunderhållskontraktet på sträckan sedan 2017 och har under den här tiden utvecklat framgångsrika underhållsmetoder samt har god kännedom och kunskap om anläggningen. Det innebär en kostnadseffektiv lösning för kunden samtidigt som vi kan hålla en hög underhållsstandard på järnvägsanläggningen. Att vi nu får ett förlängt avtal är ett kvitto på det goda arbete som alla våra anställda gör. Vi har nu möjlighet att tänka långsiktigt gällande både rekrytering och investeringar, säger Maria Berglund, affärschef BDX Rail.
- För vår del innebär det här att vi även måste förstärka organisationen med ytterligare medarbetare – arbetsledare, eltekniker, signaltekniker, bantekniker, spårsvetare och fordonsförare. Rekrytering till dessa tjänster startar omgående.
I uppdraget ingår det att utföra, förebyggande och avhjälpande underhåll samt vintertjänster. Åtagandet gäller dygnet runt årets alla dagar, vilket ställer stora krav på organisationen.
Projektet är en del av Projekt VISARE och blir en pilotstudie i Sverige som ska verka som lärande och utveckling kring järnvägsunderhåll.
- Vi ser fram emot att jobba tätt med Trafikverket och övriga entreprenörer i den operativa styrningen. Vi tar med oss de goda erfarenheterna från vårt nuvarande uppdrag på södra Malmbanan och ser stora möjligheter att fortsätta att utveckla basunderhållet under kommande år, säger Kajsa Tornéus projektchef BDX Rail.
Basunderhållskontraktet Södra Malmbanan träder i kraft i oktober 2025 och löper över fyra år med möjlighet till förlängning med ytterligare tre år. Totalt är anbudssumman för de första fyra åren omkring 500 miljoner kronor.
BDX Företagen skapar innovativa helhetslösningar som löser kundens behov – allt från logistik till entreprenad- och industritjänster. BDX Företagen jobbar över hela landet med norra Sverige som hemmamarknad. Koncernen har ca 650 anställda, med 250 kontrakterade medleverantörer som i sin tur har 2 050 anställda med totalt 1 600 fordon.