2024-02-29 13:16Pressmeddelande

BDX och Elektroskandia i nytt stort avtal

David Hjälmarlycka, transportchef Elektroskandia.

Nu står det klart att BDX och Elektroskandia förlänger avtalet med ytterligare fem år kring distributionen av Elektroskandias produkter i Stockholm, Mälardalen och norra Sverige.

Från Elektroskandias huvudlager i Örebro rullar dagligen lastbilar med elmateriel och system inom kraft/automation, tele/data/säkerhet, belysning, hushållsmaskiner och industriförnödenheter till slutkunder över hela landet. Med en garanti om tidsstyrda leveranser dagen efter beställning ställer det höga krav på BDX logistik.
- Vårt mål är att förstärka leveranssäkerheten ytterligare, där fler kunder ska kunna få sitt gods tidigare på morgonen. Det gör att vi kan bidra till ökad effektivitet och lönsamhet i våra kunders flöden. Det ställer höga krav på våra logistikkedjor för att det ska fungera och här är BDX en av våra nyckelaktörer, säger David Hjälmarlycka, transportchef Elektroskandia.

I det nya avtalet ställs höga klimatkrav, där BDX bland annat kommer att utveckla Stockholmsmarknaden med sex helelektriska distributionsbilar. Sedan tidigare körs i princip alla fjärrtransporter, och större delen av distributionen, på HVO100, det vill säga ett förnybart drivmedel som ger upp till 90 % lägre koldioxidutsläpp.

- Vi tycker att det är en härlig utmaning med kunder som ställer höga krav både på leveransförmåga och på klimatmedvetenhet i transporterna. Vi måste både vara innovativa i våra lösningar samtidigt som vi kan luta oss tillbaka på våra erfarenheter, säger David Bladfält, divisionschef logistik och miljö på BDX.

Kunskap och erfarenhet är något som David Hjälmarlycka trycker på i samarbetet med BDX.

- Vi har en lång historia av samarbete och vi är nöjda med den kvalitet som BDX levererar. Det är samtidigt lätt att ta beslut tillsammans som gör att vi kan fortsätta utvecklas. De senaste tre-fyra åren har vi bland annat tagit stora kliv på miljöområdet. Det gör att vi kan vara det hållbara alternativet för våra kunder, säger David Hjälmarlycka.

Om Elektroskandia AB

Elektroskandia marknadsför och säljer elmateriel och system inom kraft/automation, tele/data/säkerhet, belysning, hushållsmaskiner och industriförnödenheter.

Elektroskandia är en del av Sonepar-koncernen – ett av de största elgrossistföretagen i världen. Koncernen har idag 44 000 anställda i 40 länder, spridda över fem kontinenter.